Tänk alltid

Vi alla vet att alkohol är skadligt för vår kropp och det är inget påhitt men ändå ignorerar folk detta. Är det verkligen värt att skada sig själv bara för att få känna en falsk glädje och ta risken att råka riktigt illa ut? Vi kanske inte riktigt tänker på vad som händer i vår kropp när vi dricker alkohol. Några exempel på vad som händer är att i magen har vi en känslig slemhinna som tar skada. Levern är ett typexempel på inre organ som tar skada med tiden, levern är kroppens reningsverk och det är leverns uppgift att få rena kroppen och allt som inte ska vara där tar levern hand om, även alkoholen och med tiden kan detta orsaka sjukdomen skrumplever.
Vi ungdomar är nyfikna på livet, det vet alla. Det tillhör oss att testa på saker som vi inte borde, men måste det verkligen vara så? Kan vi inte gå in med öppna ögon och förstå att detta är farligt? Jag skriver denna artikeln för att jag vet att nyårsafton närmar sig och det är just denna dagen som flest olyckor sker med alkohol inblandat.
Mitt förslag är att ni som verkligen har bestämt er för att dricka på nyår, gör det inomhus och med folk du litar på. Lär dig också din egen gräns för hur mycket du klarar av att dricka innan det går för långt. Ta också ditt ansvar att hjälpa dina kompisar ifall något är på väg att spåra ur. Vi tar risken men en dag får vi se om det verkligen var värt det. Och den dagen behöver inte alls vara långt borta.

Jag hittade denna text på en hemsida och den är verkligen sann! Alkohol är liksom ett gift som skadar kroppen och hjärnan. Skulle alkohol "hittas på" nu så skulle det inte ens vara lagligt. Det är ju bara de för att de ligger i vår kultur och historia att dricka. Så till alla er alkoholister där ute, tänk efter en extra gång innan ni går ut. Tänk på att ni en gång kanske kommer dö 10 år tidigare efter som ni ville dricka så mycket som liten. De kan vara kul att köra en nykter kväll ibland och se alla andra vara fulla. Inte för att jag har testat de men många av mina vänner har 😉 hahah


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0